pzs wraca z polski

W ramach kampanii „Nowocześnie, energooszczędnie, odpowiedzialnie – inteligentne sieci energetyczne” Polska Zielona Sieć (PZS) zorganizowała w 10 miastach dwudniowe edukacyjne akcje uliczne pod nazwą „Energia w przestrzeni miejskiej”.

Wydarzenia odbyły się w następujących miejscach:

  1. Kraków (25 i 26 kwietnia ’2014 – krakowskie obchody Dnia Ziemi),
  2. Poznań (7 i 8 czerwca ’2014  – Wielkopolskie Dni Ochrony Środowiska),
  3. Wrocław (28 i 29 czerwca ’2014 – Ekocentrum),
  4. Rzeszów (1 i 2 lipca ’2014 – Rynek Miejski),
  5. Lublin (4 i 5 lipca ’2014 – Most Kultury),
  6. Łódź (7 i 8 lipca ’2014 – Manufaktura),
  7. Toruń (9 i 10 lipca ’2014 – Rynek Nowomiejski),
  8. Gdańsk (11 i 12 lipca ’2014 – Targ Węglowy),
  9. Stargard Szczeciński (19 i 20 lipca ’2014 – plac przy SCK i Rynek Staromiejski),
  10. Szczecin (26 i 27 lipca ’2014 – Jasne Błonia).

Główną atrakcją wszystkich wydarzeń były rowery prądotwórcze, na których każdy mógł przez chwilę zostać prosumentem i zobaczyć ile energii elektrycznej jest w stanie wyprodukować własnymi siłami. W ten sposób przeprowadziliśmy setki rozmów z Polakami na temat zmian w polskim prawie oraz sektorze energetyki, nowych możliwości dla prosumentów, odnawialnych źródeł energii, opłacalności inwestycji w OZE, dotacjach na własne instalacje, inteligentnych sieciach i licznikach. Oprócz tego, każdy zainteresowany mógł skorzystać z bezpłatnych informacji drukowanych związanych z tematami poruszanymi w trakcie kampanii oraz zapoznać się z ulotką.

Rowery podczas wydarzeń działały w dwóch systemach. Odbiorcy mogli obserwować przy pomocy programu komputerowego, ile dokładnie watogodzin produkują, albo zużywać energię na żywo na przykład zasilając pracę wiatraków, radia, ładowarki do telefonu itp. Chętne osoby mogły wziąć udział w konkursie „szybki prosument” (produkcja energii na rowerze przez 30 s.) lub „zaplątani w inteligentną sieć” (quiz z pytaniami tematycznymi). Najszybszym prosumentem w Polsce został Pan Kamil ze Stargardu Szczecińskiego, który wyprodukował w konkursowym czasie 1,80 Wh. Gratulujemy!

Podczas wszystkich akcji wykorzystywane były edukacyjne plakaty, będące częścią kampanii outdoorowej PZS, która miała miejsce w odwiedzanych miastach. Uczestnicy akcji „Energia w przestrzeni miejskiej” mogli zasiąść na wygodnych pufach i obejrzeć filmy wyróżnione w konkursie NeoWideo lub mapę myśli na temat inteligentnych sieci energetycznych. We wszystkich miastach rozdawane były torby z bawełny organicznej z hasłem „Nie każdy oldschool jest cool – polska energia może być inteligentna”.

Wydarzenia odbiły się szerokim echem w mediach. Informacje o akcjach oraz relacje były emitowane w telewizji, radiu oraz drukowane w gazetach. Zdjęcia z wszystkich miast można obejrzeć w galerii Polskiej Zielonej Sieci.

Z podróży wynieśliśmy przekonanie, że Polacy są zainteresowani produkcją energii na własne potrzeby i wiedzą już dużo o jej oszczędzaniu. Dzięki rozmowom w cztery oczy z odbiorcami naszej kampanii my również wiele się dowiedzieliśmy. Większość osób pozytywnie podchodzi w ogóle do tematu ekologii i na codzień stara się o tym myśleć.

Wszystkim uczestnikom naszych akcji jeszcze raz serdecznie dziękujemy!