W dniach 20.-21. listopada 2014 r., w Toruniu odbył się warsztat dla przedstawicieli organizacji pozarządowych. Celem warsztatu było pogłębienie wiedzy uczestników na tematy związane z inteligentnymi sieciami energetycznymi oraz pokazanie jak powinien wyglądać proces tworzenia kampanii edukacyjnych na tematy związane z ISE i energetyką w ogóle.

Warsztat odbył się… w środku lasu. Nie było tam łatwo dojechać, jednak opłacało się. Na obrzeżach Torunia gościła nas Szkoła Leśna na Barbarce. Żałujemy, że nie było więcej czasu na to, by zwiedzić okolice i skorzystać z wszystkich ścieżek okalających ten teren.

Pierwszy dzień warsztatu był raczej teoretyczny. Na początku jednak podzieliliśmy się z uczestnikami wydarzenia naszymi doświadczeniami z realizacji kampanii na temat inteligentnych sieci energetycznych. Przedstawiliśmy efekty i produkty naszych działań oraz opowiedzieliśmy trochę o edukacji bezpośredniej za pomocą rowerów prądotwórczych.

Prezentacja pana Olgierda Małyszko na temat inteligentnych sieci energetycznych wywołała spore emocje wśród uczestników i dyskusjom nie było końca. Każdy miał własne pytanie do zaproszonego eksperta (absolwenta Politechniki Szczecińskiej, autora m.in. kilkunastu ekspertyz dotyczących możliwości przyłączenia dużych farm wiatrowych do krajowego systemu elektroenergetycznego).

Po przerwie Robert Rybski (prawnik w zespole Client Earth) podsumował obowiązujący stan prawny oraz jego konsekwencje dla polskich prosumentów. Następnie, w części warsztatowej przeanalizował z uczestnikami prawne rozwiązania, które mogłyby ułatwić rozwój energetyki prosumenckiej w naszym kraju. Przedstawił również przykłady dobrych praktyk z innych krajów, m.in. przykład z Danii: farmę wiatrową będącą własnością spółki osobowej. Po wystąpieniu Roberta Rybskiego uczestnicy mieli czas wolny ponieważ kolejny ekspert Marcin Mizgalski dotarł do Torunia ze sporym opóźnieniem. Jednak to spóźnienie było w 100% uzasadnione, gdyż wynikało z obecności eksperta w Sejmie i przyglądaniu się pracy posłów nad projektem ustawy o OZE. Uczestnicy cierpliwie czekali na przyjazd jednego z pierwszych polskich prosumentów i z zainteresowaniem wysłuchali ostatniego wykładu, który trwał  do godziny 23.

Drugi dzień warsztatu był  w całości poświęcony praktyce realizacji kampanii edukacyjnych, społecznych i w ogóle kampanii medialnych z zakresu energetyki. Katarzyna Guzek opowiedziała o tym, jak wygląda proces tworzenia kampanii w Greenpeace Polska. A Magdalena Wieczerzyńska i Marcin Świejkowski z Fabryki Komunikacji Społecznej opowiedzieli na konkretnych przykładach jak powinien wyglądać proces twórczy, jak powinna być wybierana grupa docelowa oraz czym kierować się podczas tworzenia kampanii.

Wszystkim uczestnikom oraz ekspertom jeszcze raz bardzo dziękujemy za udział w warsztacie, wspólną pracę i miło spędzony czas!

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć z warsztatu:

 

__________________________________________________________________________________

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami z warsztatu:
http://dlaklimatu.pl/materialy-z-warsztatu-dla-ngo/

oraz z efektami warsztatu “Kręci się” podczas ktorego  staraliśmy sie wspólnie z ekspertami wypracować skuteczne metody realizacji kampanii społecznych i medialnych dotyczących tematyki energii, inteligentnych sieci energetycznych, prosumenta i zagadnień powiązanych: http://dlaklimatu.pl/efekty-warsztatu-kreci-sie/